Estratègies de motivació, la xerrada amb en Pep Marí

Aquests dijous al vespre ha tingut lloc, a la sala d’actes de l’Arnau, la xerrada sobre motivació amb en Pep Marí. Més de 80 persones hem gaudit dialogant  amb el reconegut divulgador i psicòleg, cap del Departament de psicologia esportiva del Centre d’Alt Rendiment de Sant Cugat.

Durant la xerrada s’han contestat tres preguntes: què és la motivació?, com podem saber si s’està motivat? i, quines estratègies de motivació podem fer servir?

Motivació no és el mateix que somni, il·lusió o desig. Per a estar motivat ens cal un objectiu molt clar (i cal que sigui realista i difícil, que no impossible, d’aconseguir) i el compromís de passar a l’acció pagant tot el “preu”; aquest preu té tres ingredients: renúncies i sacrificis, persistència en l’esforç i assumir les conseqüències (bones i dolentes).

Existeixen dos senyals inequívocs per a saber si estem motivats: el compliment de les tasques assumides per a arribar a l’objectiu i la iniciativa en fer tasques que no es demanen d’inici i que surten de nosaltres mateixos.

 

 

La gran pregunta, però, és: com motivar? Quines estratègies, trucs o recursos tenim?

Motivar és cobrir o satisfer les necessitats de la persona que volem motivar. Cal, sempre, identificar la necessitat. N’hi ha de tres tipus: seguretat, acceptació i sentit. És possible saber si el que manca és seguretat o confiança en veure por o dubte; per a cobrir aquesta necessitat cal un mètode, hem d’ajudar a trobar la seva manera de fer les coses. La necessitat d’acceptació (o l’estimació) es pot detectar gràcies a dos comportaments extrems: la crida d’atenció o el voler passar desapercebut. En aquest cas hem de donar una responsabilitat, estarem motivats si ens sabem útils. Per últim, de vegades, la necessitat que cal cobrir és el sentit a creure en el que fem. Quan una persona “s’escaqueja” i no persisteix en l’esforç és perquè no troba sentit en allò que fa; hem de donar, en aquest cas, un motiu.

En Pep Marí ens ha dit que la motivació és la V.I.P. de la psicologia. V de Variar (fer coses diferents per a assegurar una reacció, hem de canviar el “com”), I d’Implicar i P de Premiar (el millor premi: l’atenció).