Legiland

Legiland és una plataforma digital educativa que fa possible que les escoles (o les famílies) implementin un programa de foment de la lectura mitjançant la lectura dirigida/lliure certificada. A més, Legiland constitueix un entorn de ludificació, dissenyat per motivar els nois i noies de 10 a 16 anys a llegir, compartir les seves lectures i millorar la seva comprensió lectora.

En escollir un llibre, el lector l’ha d’obtenir per començar-lo a llegir. Un cop iniciada la lectura, pot accedir a Legiland, a través d’un dispositiu mòbil, un ordinador o un chromebook, per a trobar qüestionaris de comprensió lectora, organitzats capítol a capítol. Aquests qüestionaris constitueixen l’eina principal de Legiland i estan vinculats als cinc nivells de comprensió contemplats en l’informe PISA. Cada pregunta s’ha de respondre en un temps determinat i sobre un format de resposta múltiple. Responent correctament aquests qüestionaris, s’obtenen punts, i aquests punts permeten obtenir premis: des de complements pel seu avatar a entrades de cinema, teatre, museus, etc. Tot allò que es llegeix desenvolupa el seu “currículum lector”.

Per altra banda, el professorat compta amb una llicència de “tutor” que li permet recomanar llibres i realitzar un seguiment complet de tota l’activitat lectora dels seus alumnes: els llibres llegits, el ritme de lectura, l’efectivitat lectora, l’evolució, etc. Legiland proporciona automàticament tota aquesta informació de manera senzilla i estructurada, tot permetent realitzar una certificació i monitorització de la lectura lliure de tots els alumnes molt còmodament.

Ludificació i premis

A la plataforma de Legiland, els lectors s’organitzen per equips, que corresponen a cada escola o biblioteca. Cada lector representa la seva escola o biblioteca i això és visible als comentaris dels llibres, al rànquing de lectors, etc.

Hi ha dues maneres en què els lectors poden convertir les seves lectures en premis:

• Durant tot el període: Els punts que obtenen responent qüestionaris es converteixen en una moneda virtual que poden fer servir per adquirir complements pel seu avatar.
  • Al final del període: Els punts acumulats es poden fer servir per adquirir entrades de cinema, entrades de teatre, llibres digitals, etc.

Catàleg

Legiland ofereix un catàleg de propostes de lectura en continu creixement, que actualment compta amb més de 180 títols en català i en castellà, des de llibres clàssics a les darreres novetats de la literatura juvenil.

Entre els títols en català, s’han prioritzat aquells d’autors catalans, mentre que els títols en castellà inclouen obres tant d’autors espanyols com estrangers. A més, Legiland col·labora amb les biblioteques i les escoles per anar ampliant el seu catàleg seguint les seves recomanacions i necessitats.

Els títols incorporats a Legiland s’escullen segons criteris didàctics i d’interès per part dels lectors. El catàleg actual s’ha desenvolupat a partir d’enquestes a diverses escoles catalanes (més de 2.500 nens i nenes de 10 a 16 anys i més de 70 mestres i professors de 5è de Primària a 4t d’ESO).

L’experiència de l’Arnau Cadell

L’ús de la plataforma digital Legiland a 1r d’ESO el curs 2016-17 va estar un èxit.

La informació que van fer arribar a l’AMPA tant les famílies com els docents era molt positiva. Per a les famílies, la plataforma suposa una motivació de la lectura respectant, alhora, els diferents ritmes. Per als docents, fa possible el monitoratge continu i la certificació no només de la lectura obligatòria, sinó també de la lliure.

Per aquest motiu, a la reunió de Junta de l’AMPA del mes de març de 2017 les famílies de 1r van proposar continuar fent servir Legiland a 2n. Els departaments de llengües (català, castellà i anglès) de l’institut també hi van estar d’acord. La proposta va ser recolzada per la direcció del centre.

Per tant, des del curs 2017-18 tots els alumnes de 1r i 2n d’ESO utilitzen aquesta eina per al seguiment i avaluació de la lectura.

Cost per a les famílies i pagament

Tot i que el preu de la llicència anual de la plataforma, si es paga a nivell particular, és de 39’50€, l’AMPA ha negociat amb Legiland la reducció del preu en base al nombre de llicències. Les famílies associades paguen només 5€ i la resta la subvenciona l’AMPA.

Les famílies de 1r i 2n d’ESO han d’entregar, en el moment de la matrícula, una butlleta (també es pot descarregar de l’apartat de documents i enviar-la per correu electrònic a legiland@amparnau.cat).

Per a fer el pagament només cal accedir a un qüestionari (pagament curs 2017-18) i posar el número d’associat quan es demana. Aquest número, juntament amb un tutorial, es rep en un correu electrònic a principis de setembre.

Un cop omplert i enviat el formulari es rep un correu electrònic de confirmació. Quan Legiland verifica el pagament, s’activa la llicència i s’envia un nou correu amb les instruccions per accedir a la plataforma. Aquest procés és ràpid i no dura més de 2-3 dies. En el cas d’alumnes de 2n que ja feien servir Legiland durant el curs anterior la llicència s’amplia automàticament.

Davant de cap dubte sobre el procés de pagament o activació cal posar-se en contacte amb Legiland escribint a: ajuda@legiland.cat.